Butiksemballage

Sponsrade länkar

Butiksemballage består av produkter som används för att förvara, skydda och transportera varor i och utanför butiken.

Ett typiskt exempel på butiksemballage är påsar och kassar. Det finns mängder med olika påsar/kassar för butiksverksamheter. Det finns godispåsar, bärkassar, blixtlåspåsar, cellofanpåsar, konditoripåsar, fruktpåsar och potatispåsar.

Generellt sätt köper man dessa butikspåsar i förpackningar om 500 eller 1000 enheter. För en butik är butiksemballage en påtaglig kostnad och vissa sorter som till exempel potatispåsar kan kosta närmare en krona eller mer i inköp per styck. Ju mer man köper desto mer rabatt brukar man kunna få och det kan därför vara bra att uppskatta åtgången av påsar för en längre period. Man ska å andra sidan akta sig för att vara för snabb med att genomföra ett köp. Risken finns då att man sitter med tusentals påsar av dålig kvalité som man seden måste kassera. Ett tips är att maila försäljaren och be dem skicka testprover på de olika påsarna och formaten innan man bestämmer sig. Att förhandla om pris och be att få testa produkterna gäller innan köp gäller för alla typer av butiksemballage.

Inom kategorin butiksemballage brukar man räkna med ett ganska brett område av produkter. Allt från kundkorgar, skyltmaterial till presentpapper.

När det kommer till presentpapper så behöver man oftast två uppsättningar nämligen en för presenter och en annan för julklappar. Om man har en mindre butik och behovet av butiksemballage som presentpapper inte är särskilt stor så kan man köpa ett neutralt papper och komplementera med julaktiga klistermärken. På så sätt kan man spara några hundralappar på presentpapper. Vidare så bör du ha i åtanke att presentpapper har två vanliga bredder 75 och 100cm. Vilken typs av butiksemballage du bör välja beror naturligtvis på vilka produkter du säljer.

Sponsrade länkar

Sponsrade länkar